Postępujące zmiany wielkości i struktury polskiego popytu konsumpcyjnego związane ze stylem życia i z jakością powodują m.in. konieczność dostosowania asortymentu detalicznego i oferty usługowej do tych wymagań. Nowo powstałe specjalistyczne centra handlowe stanowią odzwierciedlenie tego dostosowania. Na polskim rynku artykułów niespożywczych istnieją cztery grupy sklepów specjalistycznych: tzw. „zabójcy kategorii” („Category killers”); sklepy o specjalizacji podmiotowej i przedmiotowej, ukierunkowane na obsługę klienta masowego; markowe i firmowe sklepy (butiki) jednego lub kilku producentów lub dystrybutorów; wyprzedażowe sklepy w centrach fabrycznych. Najliczniejsze tradycyjne grupy sklepów podlegają dynamicznym zmianom. Ich oferta jest stale dostosowywana do nowych potrzeb klientów. W artykule przedstawiono trendy specjalizacji handlu detalicznego potwierdzone przykładami ważnych zagranicznych i krajowych sieci handlowych.
handel detaliczny, przedsiębiorstwo handlowe, artykuły przemysłowe, konkurencja handlowa, analiza rynku